Práce s lidmi patří k nejnáročnějším, i když také k nejhezčím. Stroj funguje až na nějaké procento chyb stále stejně, ale lidé jsou jiní – mají své problémy, nálady. A s tím vším se musí jejich vedoucí vypořádat a přivést je k jejich práci.
Za své podnikatelské praxe jsem v roli vedoucího potkal spoustu lidí a problémy s nimi jsem řešil, jak jsem uměl nejlépe. Svým založením jsem klidný člověk a dobrák, ke svým lidem jsem byl vždy slušný, ohleduplný, vycházel jsem jim vstříc a očekával jsem, že i oni se ke mně budou chovat stejně. Často jsem se potom divil, že oni mou dobrotu odměňovali neochotou a špatným přístupem k práci. Když potom můj pohár trpělivosti přetekl, řešil jsem i drobné věci silou a zvýšeným hlasem. Ale nevedlo to ke zlepšení situace.
Co by tedy měl vedoucí dělat, aby s lidmi vycházel a aby oni dobře odváděli svou práci?
Mějte stále přehled o svých lidech, vnímejte je – v jaké jsou náladě, jak vykonávají svou práci, jak reagují na podněty a podobně. A dělejte to nejlepší, co se dělat dá – pravidelnou prevenci:
a. vnímejte velice dobře pozitivní věci a dávejte za ně lidem pozitivní zpětnou vazbu. Dejte jim jasně najevo, že vidíte jejich dobrou práci, pozitivní přístup.
b. Vnímejte i drobné přešlapy – pozdní příchod, nedodržený termín, chybu nebo negativní komentáře. A zde dejte najevo, že to v pořádku není. Nemá to být něco tvrdého, stačí pojmenovat to, co nebylo v pořádku.
Tím docílíte jemné, přesné kontroly lidí. Budou vědět, že vnímáte jak jejich dobře odvedenou práci, tak i drobné či větší nedostatky. A praxe je taková, že výborní jsou díky tomu stabilnější, průměrní se stávají lepšími.
Pokud již máte s nějakým pracovníkem problémy dlouhodobější a většího rázu, zkuste následující postup:
a. Udělejte si sami „inventuru“ tohoto pracovníka. V čem je dobrý, co pro firmu udělal a na druhé straně pojmenujte nedostatky a problémy, které u něj vidíte. Udělejte to písemně a pište jen fakta, ne dojmy.
b. Posaďte se s tímto člověkem a proberte to s ním.
– nejprve mu upřímně sdělte to pozitivní,
– potom s ním projděte jeden nedostatek po druhém (doporučuji maximálně tři nejdůležitější) a každou jednotlivou položku si od něj nechejte potvrdit, odsouhlasit. Potřebujete se ujistit, že on to také tak vidí, jinak reálně hrozí, že se s ním neshodnete,
– zeptejte se jej, co s těmi věcmi on udělá. Ne vy, on. Opět jednu věc po druhé. V tomto bodě se snažíme přivést pracovníka ke zodpovědnosti za jeho práci,
– pokud vám dá rozumná, pro vás přijatelná řešení, nechejte jej to celé udělat. Přijal zodpovědnost a po nápravě z něj bývá dobrý pracovník,
– pokud ovšem odmítá dát nedostatky do pořádku, přijmout za ně zodpovědnost, víte jednu věc: tento člověk není s vámi na palubě. On nechce. Dělá špatně svou práci, poškozuje práci ostatních a je mu to lhostejné.
Autor Ing. Ivo Jurman
Trenér a konzultant v oblasti komunikace, plánování, řízení lidí a organizace firem
ve společnosti Business Success, spol. s r.o.
Zajímá vás více informací a tipů našich lektorů/praktiků s letitými zkušenostmi? Pořádáme tří-hodinové ukázkové přednášky na téma management, prodej akomunikace. Více informací naleznete ZDE.