Velice frekventovanou otázkou vedoucích pracovníků je, jak ze svých lidí udělat tým. Důvody pro to jsou nad slunce jasnější: lidé, kteří spolu fungují jako skutečný tým, mají mnohem vyšší výkony, překážky, které se občas objevují, zvládají snadno a rychle, fluktuace je na výrazně nižší úrovni. Zkrátka, jejich vedoucí se méně nadře a dosahuje se svými lidmi lepší výsledky. Na toto téma již bylo napsáno mnoho článků i knih.
Nastavte si zrcadlo
Moje konzultantská praxe dokazuje, že vytvořit z lidí dobrý tým umí spousta vedoucích. Problém ale číhá hned „za rohem“ – týmy se postupně rozpadají, tahouni již netáhnou a někdy dokonce z týmů odcházejí. A tady se nezřídka dostavuje bezradnost a hledají se nejrůznější příčiny, avšak často bez úspěchu. I sám z vlastní zkušenosti mám potvrzeno, že nemá smysl hledat všude kolem, posuzovat jednotlivé lidi a nejrůznější okolnosti. Potvrdilo se mi, že tu skutečnou příčinu najdeme, když se postavíme před zrcadlo.
Zkuste si položit následující otázky, odpovědi vám ukážou, zda vy sami nepřispíváte destrukci vašich týmů:
1. Vím skutečně, co chci se svým týmem dosáhnout?
2. Má to přínos i pro členy mého týmu, nebo jen pro mne?
3. Vědí to i oni a chtějí to také?
4. Co vím o svých lidech? Poslouchám je, když s nimi hovořím?
5. Co oni vědí o mně?
6. Jsem pro ně člověkem, kterého uznávají a za kterým jdou z vlastní vůle?
7. Platí v mém týmu jednoznačná pravidla a disciplína?
8. Toleruji v týmu neproduktivní a slabé jedince?
9. Vážím si svých lidí, věřím jim?
10. Pochybuji o něčem z předchozích bodů?
Často během rutinně se opakujících činností upadáme do stereotypů a porušování toho, co jsme na začátku dělali automaticky správně, se stává našim soustavným zlozvykem. Nevěříte? Podívejte se na partnerské vztahy: podle statistik je rozvodovost kolem 50% a v tom nejsou zahrnuty páry, které spolu žijí bez svatby. A ti se také rozcházejí… Proč asi? Výše uvedené otázky si můžete položit, možná mírně upravené, i na partnerský vztah.
Doporučení
Věnujte vašim lidem plnou pozornost denně. Pokud jste v čele týmů, nic důležitějšího na práci nemáte. Zajímejte se, komunikujte, nastavte a udržujte pravidla, dejte jasné cíle, za kterými budou chtít lidé jít. A potom tam s vámi půjdou rádi, i bez vašeho tlaku.
Autor Ing. Ivo Jurman
Trenér a konzultant v oblasti komunikace, plánování, řízení lidí a organizace firem ve společnosti Business Success, spol. s r.o.