Reprezentoval Česko v závodním lyžování na paralympiádě v Lillehammeru a působil v různých firmách na manažerských postech. V současné době Karel Bařinka již pátým rokem šéfuje úspěšné české firmě AHORN CZ, s.r.o., která vyrábí lamelové rošty, postele, matrace a polštáře. Co by podle něj nemělo dobrému řediteli chybět a za jak důležité považuje vztahy na pracovišti?
Prozraďte nám na úvod, kudy vedla Vaše cesta na pozici ředitele v AHORNu?
Tak ta je opravdu hodně dlouhá. Přestože v AHORNu působím pátý rok, počátek našeho přátelství s majitelem AHORNu Pavlem Koňarikem sahá až do dob našich studií na Technické univerzitě ve Zvolenu. Nápad na výrobu lamelových roštů se zrodil v rámci našeho společného projektu, který jsme rozběhli hned po škole. Chyběly nám zkušenosti, ale nadšení bylo obrovské. Zatímco Pavel se dál věnoval podnikání, já jsem si šel splnit svůj velký sen – závodní lyžování, reprezentoval jsem Česko ve sjezdovém lyžování na paralympiádě v Lillehammeru. Naše cesty se na nějaký čas rozešly, ale život nás opět svedl dohromady.
Měl jste vždy ambice stát se ředitelem nějakého podniku?
Já to nevnímám jako ambice. Podstatné je, zda mám firmě co nabídnout, aby díky mým znalostem a zkušenostem mohla lépe prosperovat.
Co podle Vás nesmí chybět dobrému šéfovi?
Nadhled a pokora, ale i optimismus a smysl pro humor.
A naopak – čemu by se měl rozhodně naučit?
Umění naslouchat lidem kolem sebe.
Když už jsme u toho učení – víme o Vás, že se neustále vzděláváte, nedávno jste absolvoval sedmidenní komunikační trénink v Business Success. Jak se Vám líbil a co Vám dal?
Nevěděl jsem, do čeho jdu, takže jsem žádná velká očekávání neměl. Když v úvodu Ivo Jurman prohlásil, že naši komunikaci rozbije na kousíčky, každý kousíček vybrousí do zářivého diamantu a na konci vše složí do zářivého šperku, tak jsem byl docela zvědavý. K popsané situaci jsme se dopracovali, pouze s tím rozdílem, že naše komunikační dovednosti supervizoři nerozbíjeli, ale přičinili se, abychom to udělali my samotní, a totéž proběhlo s vybrušováním a následným skládáním.
Co říkáte na práci Business Success?
Oceňuji perfektní organizaci všech akcí. Akce mají jasné zaměření, vedou účastníka od základních stavebních kamenů až k cílům a především díky velmi profesionálním lektorům je uváděno velké množství příkladů z praxe, které každou probíranou problematiku úplně prosvětlí.
Jak se Vám pak nabyté poznatky daří uplatnit v praxi? Usnadňují Vám práci?
Střídavě. Nebudeme si nalhávat, že po každém školení nebo semináři lze vše ihned zavést do praxe. Mně osobně vaše akce pomohou nastavit cíle a následně přichází spousta práce s přípravou vnitřního prostředí firmy a postupné zavádění. Lze postupovat i rychle a udělat okamžitou revoluci. Mně se to
však neosvědčilo. Upřednostňuji metodu postupných kroků, které probíráme s naším konzultantem Martinem Staňkem.
Jsou podle Vás důležité vztahy na pracovišti? A proč?
Dobré vztahy jsou základním předpokladem fungování úspěšné firmy.
Snažíte se, abyste měl s lidmi ve svém okolí dobré vztahy? Jak toho případně dosahujete?
Samozřejmě. Snažím se být pro své kolegy čitelným a předvídatelným. Pokud tomu tak není, okolí věnuje spoustu zbytečné energie tomu, aby pochopilo, co ve vedení zamýšlíme, jaké jsou cíle a cesty k nim. V AHORNu se nám osvědčuje nejbližší spolupracovníky zapojovat do řešení problémů a k tomu musíme také předávat informace. Přes to všechno se určitě někdy stane, že musíte řešit s lidmi i nepříjemnosti.
Prozradíte nám, jak řešíte takové situace se svými podřízenými? Jste vždy klidný a přitom pevný, nebo se umíte rozohnit?
S vysokou dávkou emocí se rozhoduje dost těžko. Proto preferuji klidnou hlavu, a když si nejsem jistý, tak konzultace s kolegy. Více pohledů vnese do situace jasno.
Vaše pozice vyžaduje jisté dovednosti, ale i zodpovědnost. To s sebou nese stres. Jak se ho zbavujete?
Většinou jednoduše přepnu na mimopracovní mód, snažím se vyšetřit čas na své koníčky – vše kolem lesa a vody.
Co Vám v práci udělá největší radost?
Úspěchy mých kolegů. Je pro mě uspokojující vědomí, že se úspěšně podařilo dokončit projekt, přinést a zrealizovat nový nápad nebo uzavřít dobrý obchod.
A naopak co Vás dokáže naštvat?
Lhostejnost a nezájem. Nicméně nějaké výbuchy hněvu považuji spíše za plýtvání energií a časem.
Tématem našeho nového čísla časopisu Efektivní podnikání jsou hříchy, kterých by se měl šéf vyvarovat. Jste si vědom nějakého svého šéfovského prohřešku, kterého byste se rád zbavil?
To víte, že ano, ale nebudu prozrazovat :). Snad jen to, že na odstraňování usilovně pracuji.
Autor Vendula Korbelová
Marketingový specialista a správce sociálních sítí ve společnosti Business Success, spol. s r.o.