Obchod je pro něj velkou láskou. A ta ho dovedla až k vlastnímu úspěšnému podnikání v realitách. S Janem Štěpánkem, spolumajitelem realitní kanceláře TAURUM reality s.r.o., jsme si povídali o současném trhu s nemovitostmi i o tom, co by měl člověk dělat, aby neustrnul.
Realitám se věnujete téměř deset let. Jak jste se dostal k tomuto povolání?
Před šesti lety jsme založili s kamarády finančně poradenskou firmu. V ní se mnou spolupracovala kolegyně Hanka Procházková, v té době už úspěšná realitní makléřka, která ovšem nebyla vůbec spokojená s fungováním společnosti, ve které působila. Tak jsem za Hankou přišel s nápadem na založení vlastní realitní kanceláře. A v dubnu 2017 jsme pak jako dva spolumajitelé otevřeli TAURUM reality.
Jaké jsou vaše předchozí pracovní zkušenosti?
Celý život jsem pracoval jako obchodník, nebo jsem řídil obchodní týmy. Od svých 19 let podnikám. Sedm let jsem provozoval velkoobchod a maloobchod s mapami a kartografickými produkty, kde jsem prodával třeba i globusy. Pak jsem dva roky pracoval ve firmě svého táty, kde se vyrábí fyzická reklama – tisky, polepy, orientační systémy. I tady jsem měl na starost přísun zakázek do firmy, tedy opět obchod. Následně jsem pracoval 10 let jako obchodník a manažer obchodního týmu u telekomunikačního operátora Eurotel, později O2. Poté jsem čtyři roky řídil obchodní tým v jedné finanční firmě a v té době jsem se začal už lehce seznamovat s realitním trhem. A pak už jsme založili finanční firmu a následně realitku.
Co bylo pro vás na začátku podnikání nejtěžší?
Pro mě osobně přežít. Finančně. Musel jsem si půjčit peníze jak na založení firmy, tak i na denní spotřebu. Byla tedy pro mě velká motivace vydržet a nevzdat to. Což se povedlo, ale na začátku to žádný med nebyl. Téměř standardem bylo u mě pracovat do noci, někdy třeba i do tří do rána. Když jsem v noci jezdil tichým městem domů, míval jsem takový dobrý pocit, že se tahle tvrdá práce a nezlomné rozhodnutí prostě musí v dobré obrátit. Ale hlavně mě to bavilo a stále baví, s tím se pak překážky snadněji překonávají.
Jak se změnil trh s realitami za poslední dva roky?
Lidský život běží dál, ať se kolem děje skoro cokoli. Děti se stále rodí, rodiny se rozrůstají, mají potřebu se stěhovat za prací , na druhé straně lidé i umírají a dědicové dědí, manželé se rozvádí, takže realitní trh bude živý vždy. Za poslední dva roky hodně rychlým tempem stouply ceny nemovitostí, zdražily se hypotéky, na spoustě míst přestaly být vhodné investice do nemovitostí, pro mladé lidi se pořízení vlastního bydlení ještě více zkomplikovalo. Ale nepamatuju si na dobu, kdy by se říkalo něco jiného než to, že nemovitosti jsou drahé.
Není pochyb o vaší profesionalitě. Vše krásně prezentujete i na vašich stránkách. Vzděláváte se ve svém oboru průběžně, nebo stačilo nasbírat na začátku této kariéry zkušenosti?
Asi před dvaceti lety, když jsem dávno měl za sebou všechny školy, které jsem absolvoval, jsem si uvědomil, že neustálé vzdělávání a zdokonalování se je přirozenou a nezbytnou součástí celého života. To platí nejenom o pracovním životě, ale i o osobním. Skoro bych řekl, že neuplyne ani den, kdy se nenaučím něco nového.
Naprostou samozřejmostí jsou velmi častá školení, semináře, vzdělávací akce, které s kolegy navštěvujeme. Patří sem například i setkávání se s kolegy z oboru, osobně nebo online, kde si vyměňujeme zkušenosti. Vytvořili jsme komunitu makléřů napříč celou Českou republikou, se kterými se pravidelně vidíme nebo slyšíme a navzájem se inspirujeme.
A i když jsem se do určité fáze profesionality dostal, není možné se zastavit ve zdokonalování ani teď. Když se člověk zastaví, svět kolem něj jde dál, takže člověk sám vlastně začíná zpomalovat.
Vaše metody prodeje nemovitostí jsou moderní a účinné. Je to to, co prodává? Nebo je to prozaičtější – vždy je zájem o dobrou lokalitu, optimální velikost nemovitosti?
Obojí je důležité a na prodej má velký vliv. Ale je tu ještě jedna naprosto zásadní věc, a to uvědomění si, že kupující je člověk, který má svoje myšlenky, vnímání, emoce, problémy, obavy atd. Řekl bych, že lidská stránka prodeje je důležitější než moderní metoda prezentace.
Ona se vlastně lidskost a dobrá komunikace, která skutečně dojde až ke kupujícímu a on ji pochopí, musí projevovat už v té prezentaci. A pak vlastně v průběhu celého dalšího procesu – při prohlídkách, při telefonické a mailové komunikaci, při řešení právních otázek, ale i po dokončení celé transakce. Jakmile má kupující pocit, že je pro makléře jenom zdrojem provize, může tím makléř zabít i to, že nemovitost, kterou prodává, je na dobré lokalitě. Práce realitního makléře je neskutečně různorodá a umění komunikovat s lidmi je při ní určitě na prvním místě.
Co je pro vás při každém obchodu nejdůležitější?
Těch věcí je několik. Za dobře ukončený obchod považuji to, když mě klient doporučí dál nebo mi napíše pozitivní referenci. Obojí je aktivita od klienta, která mi dává zpětnou vazbu, že je spokojený. Když obchod „jen“ dobře skončí pro všechny strany, podle očekávání, je to fajn, ale pro mě to není úplně dobrý ukazatel. Neznamená to, že je klient z naší práce opravdu nadšen.
My si musíme neustále uvědomovat, že nepracujeme jenom s nějakým zbožím nebo se zakázkami, my prodáváme nemovitosti, ve kterých lidé bydlí, které jsou jejich domovem, kde stráví anebo strávili roky či desítky let svých životů. A většinou jsou finanční transakce s nemovitostmi jedny z největších, které naši klienti v životě udělají. Proto považuji u každého obchodu za velmi důležitou maximální možnou míru etického přístupu, příjemnou, vlídnou a dostatečně častou komunikaci, zájem o klienta a o to skutečně mu pomoci. Už jenom tohle je hromada práce.
Mluví se o tom, že nemovitostí na prodej je málo, jsou drahé, ale lidé je docela kupují. Jak si tento trend vysvětlujete?
Poslední větší krize byla v roce 2009, od té doby se české ekonomice a lidem celkem stabilně dařilo. Proto je mezi lidmi docela dost peněz. Navíc lidé stále moc nerozumí a tím pádem moc nedůvěřují investicím do kapitálových trhů, například nákupům akcií. Naopak nemovitosti jsou pro ně velmi reálné, dá se na ně sáhnout. Proto je spousta lidí ochotno vložit přebytečné peníze do nemovitostí. Zároveň každý potřebuje bydlet. Oboje poptávku zvyšuje a obecně je skutečně zejména ve velkých městech poptávka silnější než nabídka. A právě to způsobuje růst cen.
Kolik času vám zabere, než dotáhnete do konce jeden obchod? Musíte v tomto oboru oplývat jistou dávkou trpělivosti?
Jsou určité lhůty, které nejde zkrátit, například lhůty na katastru. Standardně prodej bytu od začátku až do konce trvá dva až 4 měsíce, třeba i podle toho, jakým způsobem kupující financuje. Nejkratší obchod jsme měli ukončený za týden: první kontakt s klientkou, za dva dny focení a natáčení, další den připravená inzerce, za 3 dny jsme měli kupujícího a za další asi dva dny jsme podepisovali kupní smlouvu. Pak už jen proběhl přepis na katastru a bylo hotovo. Někdy se spíše stane, že netrpělivý je prodávající, zvlášť když potřebuje peníze z prodeje rychle.
Po náročné práci je důležitý i odpočinek. Jak nejraději relaxujete? Máte nějaké koníčky?
Nejraději relaxuju na ledě. Třikrát týdně se scházíme s kamarády na zimáku a hrajeme hokej. Tam se vyblbnu, zapotím, vyřvu a jsem zrelaxovaný 😁
Nebo jsem rád v přírodě, třeba na chatě.
Víme o vás, že jste součástí spolku Řekni ne drogám, řekni ano životu. Jak jste se k této aktivitě dostal a jaký vám dává smysl?
Ano, dodal jsem řadu přednášek o drogách mladým lidem na středních a základních školách. O tomto spolku jsem se dozvěděl od kamaráda a říkal jsem si, že dává smysl zachránit několika lidem život tím, že dostanou správné informace v čase, kdy je nejvíce potřebují.
Máte ve své práci nějaký sen, který byste si chtěl splnit?
Ano. Teď prodej domů a bytů pouze zprostředkovávám. Mým snem je byty a domy i stavět. Nejenom proto, abych vytvořil zisk, ale spíš proto, abych vytvořil něco opravdu pěkného a umožnil lidem, kteří tam budou bydlet, zvýšit kvalitu a zážitek z bydlení na úplně novou úroveň.
Co byste poradil těm, kteří chtějí nemovitost prodat a naopak koupit?
Těm, kteří chtějí prodat, doporučím, ať na začátku věnují energii hledání skutečně dobrého a profesionálního realitního makléře, s řadou referencí, který jim bude i lidsky příjemný a sympatický. To je jediný úkol. O zbytek se profesionální makléř dobře postará. A kupujícím doporučím, ať jsou při hledání hodně aktivní, protože nikdo, ani za odměnu, nedá do hledání jejich nového bydlení tolik energie jako oni sami.
Autor Vendula Korbelová
Marketingový specialista a správce sociálních sítí ve společnosti Business Success, spol. s r.o.