Dalo by se říci, že dnešní trh je nepředvídatelný. Předvídat dnes něco dopředu, je téměř nemožné.
Zdražuje se hodně věcí, které jsme nečekali, že se můžou zdražit. Zdražuje se dřevo, protože se vyváží, zdražuje se hliník, protože se odstěhoval do Humpolce. A čipy, to už je stará pohádka.
Nejistota bere energii.
Ale jak si ty pomyslné „lidské baterky“ zase dobít?
Jedno malé upozornění na úvod, lidé chtějí slyšet zajímavé návody a tipy, ale zajímavé návody nemusí být ty nejsprávnější. Následující tipy budou z kategorie “mateřská školka”. Ale při bližším prozkoumání zjistíme, že právě ty jednoduché tipy z “mateřské školky” často podceňujeme a nedodržujeme. Prodejce nemá obraty, protože jednoduše neprodává a dělá něco jiného (reklamace, servis atd.). Projekty nedopadnou, protože si zapomeneme na projekt vyčlenit čas, peníze a pozornost někoho atd.
Proto prosím nepodceňujte níže uvedené zásady z mateřské školky:-)
Něco, co je na prvním místě
Když se podíváme na původ slova účel, tak zjistíme, že pochází z prastarého jazyka a znamená “něco, co je na prvním místě”. A první základní motivační prostředek je účel. Pořád si vzpomínám na větu ze školení “nemáte energii, tak znovu zapalte oheň pod uhasínajícím účelem”. Co to znamená v praxi? Opravdu si uvědomit, proč tu práci dělám, co bylo na začátku, proč je to užitečné. Proč prodávám, proč vedu lidi, proč mám na starosti nákup a čím je to užitečné.
Mnohokrát jsem viděl, jak dobrý obchodník zvládl situaci, když se zákazník “sekl” na ceně. Většinou pokračoval v rozhovoru způsobem: “dobře, neřešme teď peníze, proč byste potřebovali tuto novou technologii, co by to mohlo přinést, co by to mohlo odnést, kdybyste ji neměli”. Prostě oživoval účel, který byl uhašen strachem z toho, že se zákazník bude muset zadlužit, nebo vydat velkou částku peněz.
Firmy, manželství, a i člověk jako takový končí se životem, když ztratí účel. Mějte ho a žijte ho, každým dnem.
Co mi poradil voják z povolání
Pavel Kavřík mi kdysi řekl, že jestli chci být úspěšný, musím si často pokládat otázku: “to, co teď zrovna děláš, vede to k tomu, co v životě chceš?”
Když se připravuji na poradu, když nakládám věci pro rodinu do auta a vyrážíme na výlet, když se ráno sprchuji studenou vodou, položím si tuto otázku. Otužování, výlet s rodinou, poctivá práce, to vše skutečně vede k tomu, abych měl pěkný a užitečný život. To je v pohodě.
Když si pouštím další video na Youtube nebo ještě níže posouvám na mobilu příspěvky na FB s tím, aby mě něco pobavilo, sám už mám nepříjemný pocit. Svědomí mi říká “už je to fakt dlouho Martine“. V takových chvílích si položit otázku „to, co děláš podporuje…“, to už je horší. Potom zvednu zadek a už jen po deseti minutách dělání něčeho, co dává smysl, cítím více energie.
Můžu za to já nebo ostatní?
Energičtí lidé získávají energii z energie, kterou do života dávají. Ještě jednou: Energičtí lidé získávají energii z energie, kterou do života dávají. Zvláštní rada, že? Je to trochu jako s tou slepicí a vejcem…
Fakt je jeden, emoce jsou v životě urychlovač a emoce uvádí věci do pohybu. Je to tato sekvence. 1. myšlenka. 2. emoce. 3 pohyb těla. V tenise platí, že když si člověk připustí prohru, tak se začínají vyplavovat jiné hormony a tělo jde do útlumu.
Prostě chyťte se za svůj vlastní límec a vytáhněte se z emočního bahna na ostrůvek, potom na strom a potom na nějaký kopec a buďte nahoře.
My jsme zodpovědní za své emoce a když nemáme energii, tak jsme se v nějaké setině sekundy možná někde rozhodli, že budeme hrát tuto hru, že takto to bude. Dobrá zpráva je, že když to funguje tímto směrem, musí to jít i opačně.
Pěkné myšlenky, pěkné emoce, lepší fungování těla… a energie je tu. Víte, já jsem říkal, že to bude mateřská školka:-)
1. Obnovte účel
2. Dělejte rozumné věci, které vám přinášejí čisté radosti
3. Mějte dobré myšlenky a tahejte se nahoru v náladách
A to je vše.Chcete se naučit pracovat se svým okolím tak, aby vám energii neodčerpávalo? Přijďte na náš seminář „Kam se ztrácí má energie?„
Autor Martin Staněk
Od roku 1995 se aktivně věnuje prodeji a vedení prodejních týmů. Je konzultant a trenér prodejních dovedností. Z vlastní praxe ví, že v oblasti prodeje je stále větší tlak na cenu a někdy se může zdát, že zákazníka zajímají pouze slevy.